سئو تکنیکال

جایگاه سئو تکنیکال در کنار راهکارهای دیگر سئو

در سالهای اخیر سئو تکنیکال توانسته است جایگاه خود را در کنار روش های دیگر سئو مانند سئو داخلی و سئو خارجی  پیدا کند.

عوامل موثر در سئو تکنیکال

  • اقدامات گوگل بر ضد بک لینک های اسپم و تولید بیش از حد لینک برای ارتقاء رتبه سایت
  • پیشرفت سریع الگوریتم های گوگل
  • پیچیده تر شدن وب سایت ها

سئو تکنیکال چیست؟

هر اقدامی که با هدف بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو انجام شود را سئو تکنیکال می نامند. در تعریفی دیگر: سئو تکنیکال شامل تحلیل سایت توسط ربات های گوگل یا  Crawl، ایندکس شدن صفحات توسط گوگل و پردازش این موارد برای بررسی تاثیر آنها بر رتبه سایت است.

۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت

چرا سئو تکنیکال سایت باعث افزایش بازدید محتوا می شود؟

پس از سال ۲۰۱۱ با تغییراتی که به دلیل معرفی الگوریتم های رتبه بندی گوگل در دنیای سئو و بهینه سازی سایت به وجود آمد، اصول سئو تغییر جهت قابل توجهی را تجربه کرد. دلیل اصلی این تغییر، افزایش توجه موتور جستجوی گوگل به کیفیت محتوای سایت ها بود. این کار باعث بوجود آمدن موج بازاریابی محتوایی در سایت ها و شبکه های اجتماعی شد.

بعد از این اتفاق بسیاری از بازاریابان و روزنامه نگاران وارد حوزه تولید محتوا شدند و سئو را بیشتر از بعد محتوایی اجرا کردند. در حالی که محتوا اهمیت کمتری نسبت به مباحث سئو تکنیکال سایت و برنامه نویسی دارد. اگر ساختار سایتی درست نباشد و اصول سئو در آن به طور صحیح رعایت نشده باشد، ارزش محتوا سایت نیز از بین رفته و به درستی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو ایندکس نمی شود. اینگونه وب سایت در گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و تعداد بازدیدکنندگان آن کاهش می یابد.

اهمیت سئو تکنیکال سایت زمانی مشخص می شود که هدف ارائه یک تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشد. وجود مشکلات تکنیکال در مسیر حرکت کاربر در سایت، باعث سردرگمی و کلافه شدن او شده و حتی در موارد زیادی او را از خرید منصرف می کند. این کار به معنای از دست دادن مشتریان و واگذار کردن سهم بازار به رقبا است.

در سئو تکنیکال سایت اشتباهات زیادی رخ می دهد که برخی از آن ها حتی در سایت های معروف به کرات تکرار می شود. در ادامه ۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت را بررسی می کنیم.

۱. کدهای وضعیت HTTP

به طور ساده کاربرد کدهای وضعیت HTTP همان ارسال و دریافت درخواست ها میان کلاینت (مرورگر) و سرور است. شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت‌تان به درستی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو ایندکس می شود و کاربران نیز می توانند به درستی به آن دسترسی یابند. اگر گوگل نتواند به درستی محتوای سایت‌تان را ایندکس کند، سایت شما در نتایج گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و ترافیک ورودی به سایت‌تان کاهش می یابد.

۲. محتوای تکراری سایت

محتوای تکراری می تواند به دلایل مختلفی به وجود آید. علاوه بر امکان کپی مطالب از صفحات دیگر سایت یا شباهت زیاد ساختار محتوایی برخی صفحات با یکدیگر، محتوای تکراری ممکن است به دلیل اشتباه در اصول سئو تکنیکال سایت ایجاد گردد.

مسئله محتوای تکراری در طراحی سایت فروشگاهی اهمیت زیادی دارد، چون صفحه معرفی محصولات معمولا ساختار یکسانی داشته و بخش عمده ای از محتوای آن تکراری است. کاهش محتوای تکراری باعث افزایش تمرکز کلمات کلیدی مختلف در صفحات سایت شده و همین امر رتبه بهتری را در نتایج گوگل نصیب وبسایت می کند.

۳. ساختار URL سایت

ساختار URL صفحات یک سایت بسیار مهم است، چون باعث درک بهتر کاربران و موتورهای جستجو از محتوای سایت می شود. در آدرس URL باید کلمات کلیدی تا حد مناسبی به کار رود و همچنین به جای URL های داینامیک حتما از URL های استاتیک استفاده شود. آدرس URL سایت باید از یک ساختار سلسله مراتبی یا درختی تبعیت کند، یعنی هر چه به صفحات درونی یک دسته بندی می رویم محتوا تخصصی تر شده و هر صفحه در عین حال ارتباط نزدیکی با دسته موضوعی اصلی خود داشته باشد.

۴. نقشه سایت XML

نقشه سایت XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) در واقع یک فایل متنی حاوی تمام آدرس‌های موجود در وبسایت شماست. همچنین نقشه سایت (سایت مپ) شما می تواند اطلاعات متا هر آدرس از سایت را مانند: آخرین بروز رسانی، میزان اهمیت و نحوه ارتباط آن با صفحات دیگر را نیز شامل شود. نقشه سایت به ایندکس بهتر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک کرده و آن را از بروز رسانی های صورت گرفته مطلع می کند. برای آکاهی کامل از اهمیت نقشه سایت و نحوه ساخت آن حتما مقاله نقشه سایت چیست؟ را بخوانید.

۵. سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت در درجه اول از نظر کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت اهمیت دارد، یعنی اگر سایتی کند باشد باعث خستگی کاربران شده و حتی ممکن است آن ها را از دیدن باقی محتوا منصرف نماید. چون سرعت بارگذاری بر روی کیفیت تجربه کاربری سایت ها اثر گذار است، گوگل نیز به آن اهمیت داده و رتبه بهتری به سایت های سبک و با سرعت بارگذاری بالا می دهد. سرعت بارگذاری در طراحی سایت شرکتی نیز نقش مهمی در بهبود نرخ تبدیل سایت و نهایتا افزایش فروش دارد.

پیشنهاد ما

با همراه شدن با مهندسین سئو ما تمامی کدنویسی ها و موارد سایت خودرا برپایه ی سئو تکنیکال برنامه ریزی کنید.